Stanisław Grocholski (ur. 6 czerwca 1858 w Żołyni k. Łańcuta, zm. 26 lutego 1932 w Buffalo) – polski malarz


Syn Antoniego Rafała, pieczętującego się herbem Syrokomla.

W latach 1877-1880 studiował u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki w Krakowie. Później w Wiedniu u Wurzingera, Paryżu u Josepha Leona Bonnata i Akademii w Monachium u Alexandra Wagnera. W Monachium mieszkał 20 lat. Do 1901 r. przebywał w New Pausing k. Monachium, potem wyjechał do Ameryki Północnej, do Milkwaukee.

Grocholski wystawił w 1886 wnętrze kościoła w Wiedniu. Pierwsze uznanie zyskał obraz Suszenie bielizny (1889) wystawiony w Monachium. Z Monachium związane były najszczęśliwsze lata twórczości, gdyż znalazł tam uznanie, pracę i zamówienia. Jego obrazy cieszyły się tu znacznym powodzeniem i były kupowane do zbiorów prywatnych i publicznych. Wysyłał swoje prace na wystawy krajowe do Warszawy, Krakowa i Lwowa.

Zamieszkał ze swą żoną Izabelą Pawłowską w willi Passing pod Monachium, tworząc dom, gdzie zbierała się kolonia artystyczna Polska. W 1891 r. otworzył własną szkołę rysunkową, w której wykształcili się m.in.: Gustaw Gwozdecki, Karol Wierusz-Kowalski, Henryk Szczygliński, Soter Małachowski Jaxa.

Malował: portrety, obrazy rodzajowe (szczególnie chętnie ze wsi huculskiej i folklor żydowski), religijne dla kościołów polskich. Malarstwo jego określa się jako traktowanie tematu, często połączone z pomysłem literackim.

W latach (1880-1900) artysta wystawił w monachijskim Glanpalast swoje obrazy.

Współpracował z czasopismem “Gardenlaube” i “Moderne”, w których umieszczano drzeworyty, wykonane według jego rysunków.

W Polsce reprodukcje jego dzieł zamieszczały czasopisma “Kłosy” i “Tygodnik Ilustrowany”.

Stanisław Grocholski należał do najwybitniejszych przedstawicieli malarstwa monachijskiego. Twórczość jego nie posiada wprawdzie odkrywczych wartości, jednak w ramach malarstwa rodzajowego o charakterze realistycznym zaznaczyła się osobowość artysty przez odpowiedni dobór tematów oraz przez ich ujęcie życia ludu polskiego i charakterystyczne typy żydowskie, stanowiły główny temat zainteresowań artysty.

Malował wnętrza chat chłopskich, przedstawiając rozgrywające się w nich życie codzienne: wesela, odpusty, choroby i bójki. Żydów zaś przy modlitwie.

Jego znane prace

* Staruszek, Staruszka (1881)
* Kobieta z Bawarii (1882)
* Suszenie bielizny (1889)
* Pieta (1901)
* Śmierć Ofelii (Muzeum we Lwowie)
* Żyd
* Zamurowanie zakonnicy
* Śmierć sieroty (Muzeum Narodowe w Krakowie)
* Szema Izrael

“KURYER LITERACKO-NAUKOWY”. Dodatek do Nru 350. “Il. Kuryera Codz.” z dnia 18 grudnia 1933 r.

Pobierz stronę tytułową pracy magisterskiej pani Magdaleny Mnich

Pobierz spis treści pracy magisterskiej pani Magdaleny Mnich

Pobierz pracę magisterską pani Magdaleny Mnich

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab