„KURYER LITERACKO-NAUKOWY”. Dodatek do Nru 350. „Il. Kuryera Codz.” z dnia 18 grudnia 1933 r.
Syn Antoniego Rafała, pieczętującego się herbem Syrokomla.
W latach 1877-1880 studiował u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki w Krakowie. Później w Wiedniu u Wurzingera, Paryżu u Josepha Leona Bonnata i Akademii w Monachium u Alexandra Wagnera. W Monachium mieszkał 20 lat. Do 1901 r. przebywał w New Pausing k. Monachium, potem wyjechał do Ameryki Północnej, do Milkwaukee.
Grocholski wystawił w 1886 wnętrze kościoła w Wiedniu. Pierwsze uznanie zyskał obraz Suszenie bielizny (1889) wystawiony w Monachium. Z Monachium związane były najszczęśliwsze lata twórczości, gdyż znalazł tam uznanie, pracę i zamówienia. Jego obrazy cieszyły się tu znacznym powodzeniem i były kupowane do zbiorów prywatnych i publicznych. Wysyłał swoje prace na wystawy krajowe do Warszawy, Krakowa i Lwowa.
Zamieszkał ze swą żoną Izabelą Pawłowską w willi Passing pod Monachium, tworząc dom, gdzie zbierała się kolonia artystyczna Polska. W 1891 r. otworzył własną szkołę rysunkową, w której wykształcili się m.in.: Gustaw Gwozdecki, Karol Wierusz-Kowalski, Henryk Szczygliński, Soter Małachowski Jaxa.
Malował: portrety, obrazy rodzajowe (szczególnie chętnie ze wsi huculskiej i folklor żydowski), religijne dla kościołów polskich. Malarstwo jego określa się jako traktowanie tematu, często połączone z pomysłem literackim.
W latach (1880-1900) artysta wystawił w monachijskim Glanpalast swoje obrazy.
Współpracował z czasopismem „Gardenlaube” i „Moderne”, w których umieszczano drzeworyty, wykonane według jego rysunków.
W Polsce reprodukcje jego dzieł zamieszczały czasopisma „Kłosy” i „Tygodnik Ilustrowany”.
Stanisław Grocholski należał do najwybitniejszych przedstawicieli malarstwa monachijskiego. Twórczość jego nie posiada wprawdzie odkrywczych wartości, jednak w ramach malarstwa rodzajowego o charakterze realistycznym zaznaczyła się osobowość artysty przez odpowiedni dobór tematów oraz przez ich ujęcie życia ludu polskiego i charakterystyczne typy żydowskie, stanowiły główny temat zainteresowań artysty.
Malował wnętrza chat chłopskich, przedstawiając rozgrywające się w nich życie codzienne: wesela, odpusty, choroby i bójki. Żydów zaś przy modlitwie.
Jego znane prace
* Staruszek, Staruszka (1881)
* Kobieta z Bawarii (1882)
* Suszenie bielizny (1889)
* Pieta (1901)
* Śmierć Ofelii (Muzeum we Lwowie)
* Żyd
* Zamurowanie zakonnicy
* Śmierć sieroty (Muzeum Narodowe w Krakowie)
* Szema Izrael
Pobierz stronę tytułową pracy magisterskiej pani Magdaleny Mnich
Strona_tytulowa_praca_magisterska_pani_Magdaleny_Mnich
Pobierz spis treści pracy magisterskiej pani Magdaleny Mnich
Spis_tresci_pracy_magisterskiej_pani_Magdaleny_Mnich
Pobierz pracę magisterską pani Magdaleny Mnich
Praca_magisterska_pani_Magdaleny_Mnich